jueves, 18 de diciembre de 2008

Tema 3: Pregunta 2



Feu una valoració crítica de l'ús del processador de textos per a escriure: Quan creieu que és convenient utilitzar-lo? A partir de quines edats? De quina manera? creieu que és més convenient activar-hi el corrector ortogràfic o no? Quins aspectes del treball de la Llengua permet treballar?




Jo penso que el processador de textos és convenient utilitzar-lo des d'edats primerenques perquè és una eina pedagògica, sempre i quan el mestre aprofiti les seves potencialitats:



  1. eina de millora de la presentació de l'escrit i permet integrar imatges.

  2. eina de reelaboració i, per tant, d'aprenentatge. Aquesta reelaboració pot ser individual, però serà més enriquidora si es fa, simultàniament o consecutivament, entre diversos alumnes i interactuant amb el mestre.

  3. instrument de millora de la comunicació. Tot i que no és imprescindible emprar un processador de textos, la millor presentació, impressió posterior i la facilitat en obtenir diferents còpies, són prestacions multimèdia que potencien el poder comunicatiu.

  4. eina col·laborativa per a la realització de tasques, com pot ser realitzar un escrit a mitges, o de forma simultània (tots els alumnes el pensen i un l'escriu). Tot i que en aquest cas el processador tampoc no és imprescindible, amplia molt les possibilitats de col·laboració.

Per tot això jo crec que és important que els nens, des de ben petits s'hi familiaritzin. Primer pot començar com un joc. Sens dubte, penso que és un recurs molt motivador i engrescador per als alumnes.



I això no vol dir que s'hagi de deixar de banda l'escriptura manual. Sóc de l'opinió que és important que els nens tinguin destresa i agilitat amb la grafia. Però també és cert que no podem oblidar el context real que envolta els infants, cada vegada més els bolígrafs són substituits pels teclats de l'ordinador. És per això que cal plantejar-se seriosament que els nostres alumnes siguin competents en mecanografia.


Pel que fa al corrector ortogràfic, crec que depèn d'allò que treballem en cada moment. Si l'objectiu són els continguts, no veig perquè hem de desactivar el corrector, al contrari, tenir-lo activat ens agilitzarà la feina. Si treballem l'ortografia podem optar per tenir-lo activat o desactivat. En el primer cas facilitarà l'autocorrecció i això redueix el component de penalització afectiva que comporta el fet d'assenyalar les faltes per part del mestre, doncs és el mateix alumne que es corregeix. Tenir-lo desactivat pot estar indicat en el moment que volem avaluar el nivell ortogràfic dels nostres alumnes.


Els aspectes de la llengua que permet treballar són:



  1. ORTOGRAFIA, perquè facilita l'autocorrecció i l'alumne pot veure immediatament on s'havia equivocat.

  2. ESTIL, perquè la possibilitat de fer cerques i substitucions sobre el text permet comprovar repeticions de paraules i millorar l'estil.

  3. COHERÈNCIA, perquè diferents alumnes poden participar en un mateix producte amb gran coherència formal.

  4. EXPRESSIVITAT DE L'ESCRIT, perquè permet incloure imatges que donin més força al text.

  5. COMPOSICIÓ ESCRITA, perquè permet tallar i enganxar en una altra part de l'escrit amb un mínim esforç.

Glòria

No hay comentarios: