sábado, 6 de diciembre de 2008

Tema -3 pregunta:2


Feu una valoració crítica de l'ús del processador de textos per a escriure: Quan creieu que és convenient utilitzar-lo? A partir de quines edats? De quina manera? creieu que és més convenient activar-hi el corrector ortogràfic o no? Quins aspectes del treball de la Llengua permet treballar?
Per respondre aquest seguit de preguntes, convé ampliar la resposta a una pregunta formulada en el tema 1. Com aprenem ?
Però abans d’abordar el Com ? anirem al Què ?

Llegint el llibre: Cómo aprender con Internet, he arribat a la conclusió que aprendre és: canviar.

Si seguim una línea constructivista i apostem per ensenyar a aprendre més que ensenyar continguts, estarem canviant i potenciant les habilitats i destreses de l’alumne, que en un futur li permetran: seleccionar, organitzar i interpretar la informació.Tot i que el mestre , com a mediador, no ha d’oblidar que la vesant epistemològica ha de ser de qualitat i per tant és recomanable no només enfocar-ho des d’una perspectiva constructivista sinó objectivista també, per tal de canviar conceptes erronis per conceptes veritables i així l'alumne al llarg de la seva vida vagi aprofundint en aquesta veritat.

L’aprenentatge ha d’estar relacionat amb contextos reals, perquè sigui significatiu i amb aquest sentit els processadors de textos té l’ avantatge d’estar relacionat amb la vida real dels infants.
El paper de l’ordinador hauria de ser: el de potenciar i desenvolupar les parts mentals i guiar els processos d’aprenentatge actuant de suport en l’acció constructivista de l’alumne i treballar en societat amb l’estudiant. El processador de textos permet superar moltes limitacions físiques que condicionen la pròpia activitat individual.

Personalment crec que és una eina que durant la primària s’ha d’usar d’una forma puntual i durant la secundaria d’una forma habitual. Ja que els alumnes han de ser capaços de tenir certes estratègies provinents de la motricitat fina assolides al acabar la primària juntament amb uns mínims de normes ortogràfiques assolits per tal que puguin traspassar allò que saben en altres contextos, per solucionar problemes, com per exemple realitzar una nota a mà en un moment donat amb una certa eficiència.

Hi ha escoles que en el cicle superior de la primària els alumnes escriuen en ploma per tal de facilitar aquest treball de la motricitat fina.

Crec que l'alfabetització informàtica convé fer-la el més aviat possible però no podem oblidar que els alumnes aprenen dels seus propis errors així que és convenient que les correccions les realitzi la mestra amb les pertinent explicacions i plantejat la resolució que cregui convenient per solucionar-ho. Per exemple si s’ha de copiar la paraula o fer una frase nova per contextualitzar la paraula. Per tant el corrector no hauria d’estar activat en la primària per treballar la llengua.

L’ordinador pot millorar l’escriptura de l’alumne però no el fara millor escriptor, els processadors de textos poden millorar l’expressió o presentació d’una idea, però no poden millorar el pensament.

Bibliografia consultada:
MARTIN, J.M.; BELTRAN, J.; PÉREZ, L. (2003) Cómo aprender con Internet. Madrid: Fundación Encuentro.

No hay comentarios: