miércoles, 7 de enero de 2009

Tema 4: pregunta 1 (1a part)



Referències que es fan a l’ús dels mitjans de comunicació i del llenguatge audiovisual
en l’àmbit de llengües del currículum de primària




L'objectiu central de l'educació és preparar els alumnes perquè sigui capaç de desesenvolupar-se com a persona i de comunicar-se, i per això caldrà que puguin desenvolupar les competències comunicatives i lingüístiques que així ho facin possible. Entre aquestes competències cal que els nens i nenes dominin les competències comunicatives audiovisuals i digitals necessàries per accedir de forma autònoma i crítica a les TIC i poder interpretar els missatges audiovuisuals que formen part de la cultura dels infants i joves.
Però no només s'hi ha de comprometre l'àrea de llengua, sinó que ho han de fer totes les altres des de la seva especifitat i des de les maneres peculiars d'explicar el món en la construcció de les competències comunicatives.

COMPETÈNCIA AUDIOVISUAL A LA PRIMÀRIA
Pel que fa a la competència audiovisual, el currículum diu que en acabar l'etapa de primària, els nens i nenes han de desenvolupar-la amb la consciència de la importància de l'ús de les TIC i la influència que els missatges audioviusals i els seus llenguatges tenen en els nous sistemes de comunicació que configuren moltes de les realitats d'aquest món plural i divers.
Això implica que cada escola, partint d'una anàlisi sociolingüística rigorosa del centre i del seu entorn, haurà d'integrar els llenguatges audiovisuals amb qué es construeixen les comunicacions. El professorat ha de ser conscient de la necessitat del desenvolupament de les competències comunicatives, lingüístiques i audiovisuals de l'alumnat per a l'assoliment dels objectius bàsics de totes les àrees.
La competència audiovisual s'aprèn en la seva utilització en qualsevol àrea o activitat escolar, per tant, caldrà motivar la seva utilització per aprendre i comprendre-la com a globalitat, tot aplicant el seu aprenentage a missatges cop més complexos i amb funcions més diveersificades i amb formats i suports més variats.
L'ús de les TIC aporta una nova dimensió als processos del tractament de la informació, la diversitat de punts de vista i la manera de presentar les informacions, que facilita la flexibilitat mental necessaria per a un aprenentatge crític.
RECURSOS TIC
Els recursos TIC integrats en el currículum de llengües, s'utilitzen per organitzar, aplicar i presentar la informació en diferents formats, per aprendre a llegir i escriure de forma individual i col·lectiva, per comunicar-se i publicar la informació per a una audiència determinada, facilitant la quantitat i qualitat dels documents produïts i fent que el procés de lectura i escriptura esdevingui més col·laboratiu, interactiu i social.
  1. Les funcions del processador de text serveixen per organitzar el text, per gestionar-lo, corregir els errors i millorar-lo.
  2. Els correctors canvien el procés de revisió. Equivocar.se forma part de procés d'aprenentatge.
  3. Les presentacions multimèdia donen suport a l'expressió oral. Cal tenir en compte que sorgeixen unes escriptures no-lineals (hipertext), interactives i en format multimèdia.
  4. La cerca d'informació treballa amb mitjans tecnològics per tal d'arribar a entendre, registrar, valorar, seleccionar, sintetitzar i comunicar la informació.
Tot això requereix diferents tipus de processos de comprensió i diferents estratègies per al seu aprenentatge.
CONTINGUTS EN ELS DIFERENTS CICLES DE PRIMÀRIA
Cicle Inicial
  • Comprensió de relats audiovisuals com a representació de la realitat, per tal de començar a diferenciar el món real i la seva representació audiovisual.
  • Ús d'estratègies de comprensió i interpretació crítica dels missatges audiovisuals adreçats a les nenes i als nens de la seva edat.
  • Interès pels textos audiovisuals com a font d'informació i d'apernentatge i com a mitjà de comunicació.
  • Iniciació en els mecanismes que fan possible el llenguatge audiovisual i en la seva funció expressiva.
  • Ús de programari informàtic per escriure textos curts, especialment de tractaments de textos, d'edició gràfica i de presentacions.
  • Comprensió dels elements fonamentals d'un relat audiovisual (personatges, accions, espais)
Cicle mitjà
  • Comprensió de textos orals de diferents mitjans de comunicació audiovisual i informàtics per obtenir-ne informació i per aprendre, i valoració guiada de la informació que aporten.
  • Reeleboració i explicació de manera sintètica d'exposicions que fa alguna persona o bé que s'han escoltat o rirat a través d'algun migjà audiovisual, informàtic o dels mitjans de comunicació.
  • Iniciació a cerques d'Internet, utilització de l'hipertext i dels enllaços.
  • Sentit crític davant produccions audiovisuals: publicitat, informatius, relats de ficció.
  • Escriptura de textos escrits o audiovisuals senzills produïts en diferents situacions: per narrar, descriure, explicar fets o fenòmens, per fer coses com receptes, entre altres.
  • Utilització de correus electrònics per comunicar-se.
  • Coneixement de les diferents categories de textos audiovisuals segons la seva funció i introducció dels elements bàsics del llenguatge audiovisual.
Cicle superior
  • Producció de textos orals i audiovisuals de producció pròpia (exposicions, descripcions de situacions o preocessos, d'emocions), amb preparació prèvia adaptant l'entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
  • Utilització de les TIC per a la comprensió de textos orals de diferents migjans de comunicació audioiusa, per obtenir-ne informació i per aprendre.
  • Reelaboració i explicació de manera sintètica d'exposicions o explicacions que ha fet alguna persona o bé que s'han escolatat o s'han mirat a través d'algún mitjà audiovisual, amb especial atenció quan el procés de recerca s'ha fet amb l'ús de les TIC.
  • Comprensió de textos audiovisuals i identificació i valoració com a representacions de la realitat.
  • Lectura de missatges en suport audiovisual, de manera que la informació que se n'extregui es faci a partir del text, imatges, gràfics i altres recusos que en formen part i sabent identificar els elements del llenguatge audiocisual i la seva funció expressiva.
  • Utilització d'Internet per buscar informació: coneixements dels cercadors més habituals, coneixement de les adreces de més ús, capacitat per captar informació a partir d'enllaços i d'organirzar-la per fer-ne un treball personal.
  • Ús d'eines informàiques de comunicació: correu electrònic i entorns virtuals.
  • Coneixement dels recursos bàsics del maquinari i del programari de tractament de textos, d'edició de gràfics i de presentacions i de dibuix que permeti elaborar-hi textos, fer-hi esquemes o mapes conceptuals i inserir-hi imatges i audios.
  • Producció de textos audiovisuals senzills (utilitzant la imatge fixa o en moviment i el so) per descriure, narrar i informar, i per expressar emocions i opinions.
CRITERIS D'AVALUACIÓ
Cicle Inicial
  • Comprendre i extreure informacions rellevants de textos audiovisuals adequats a l'edat i presentats en diferents suports.
  • Escriure textos amb eines informàtiques.
Cicle Mitjà
  • Realitzar breus intervencions favant una càmera de vídeo.
  • Produir textos audiovisuals senzills tenint en compte els elements bàsics del llenguatge audiovisual per expressar idees, emocions, records.
  • Tenir una actitud crítica cap als estereotips audiovisuals que reflecteixen prejudicis racistes, calssistes o sexistes.
  • Realitzar exposicions emprant recursos TIC.
  • Buscar informacions a Internet de forma guiada.
Cicle Superior
  • Saber sintetitzar informació provinent de webs utilitzant el format hipertext.
  • Escriure textos fent ús de les TIC.
  • Utilitzar programari per comunicar-se amb l'exterior: correu electrònic i entorns virtuals de comunicació.


No hay comentarios: