Referències que es fan a l’ús dels mitjans de comunicació i del llenguatge audiovisual en l’àmbit de llengües del currículum de primària
L'objectiu central de l'educació és preparar els alumnes perquè sigui capaç de desesenvolupar-se com a persona i de comunicar-se, i per això caldrà que puguin desenvolupar les competències comunicatives i lingüístiques que així ho facin possible. Entre aquestes competències cal que els nens i nenes dominin les competències comunicatives audiovisuals i digitals necessàries per accedir de forma autònoma i crítica a les TIC i poder interpretar els missatges audiovuisuals que formen part de la cultura dels infants i joves.
Però no només s'hi ha de comprometre l'àrea de llengua, sinó que ho han de fer totes les altres des de la seva especifitat i des de les maneres peculiars d'explicar el món en la construcció de les competències comunicatives.
COMPETÈNCIA AUDIOVISUAL A LA PRIMÀRIA
Pel que fa a la competència audiovisual, el currículum diu que en acabar l'etapa de primària, els nens i nenes han de desenvolupar-la amb la consciència de la importància de l'ús de les TIC i la influència que els missatges audioviusals i els seus llenguatges tenen en els nous sistemes de comunicació que configuren moltes de les realitats d'aquest món plural i divers.
Això implica que cada escola, partint d'una anàlisi sociolingüística rigorosa del centre i del seu entorn, haurà d'integrar els llenguatges audiovisuals amb qué es construeixen les comunicacions. El professorat ha de ser conscient de la necessitat del desenvolupament de les competències comunicatives, lingüístiques i audiovisuals de l'alumnat per a l'assoliment dels objectius bàsics de totes les àrees.
La competència audiovisual s'aprèn en la seva utilització en qualsevol àrea o activitat escolar, per tant, caldrà motivar la seva utilització per aprendre i comprendre-la com a globalitat, tot aplicant el seu aprenentage a missatges cop més complexos i amb funcions més diveersificades i amb formats i suports més variats.
L'ús de les TIC aporta una nova dimensió als processos del tractament de la informació, la diversitat de punts de vista i la manera de presentar les informacions, que facilita la flexibilitat mental necessaria per a un aprenentatge crític.
RECURSOS TIC
Els recursos TIC integrats en el currículum de llengües, s'utilitzen per organitzar, aplicar i presentar la informació en diferents formats, per aprendre a llegir i escriure de forma individual i col·lectiva, per comunicar-se i publicar la informació per a una audiència determinada, facilitant la quantitat i qualitat dels documents produïts i fent que el procés de lectura i escriptura esdevingui més col·laboratiu, interactiu i social.
CONTINGUTS EN ELS DIFERENTS CICLES DE PRIMÀRIA
Cicle Inicial
Cicle Inicial
Però no només s'hi ha de comprometre l'àrea de llengua, sinó que ho han de fer totes les altres des de la seva especifitat i des de les maneres peculiars d'explicar el món en la construcció de les competències comunicatives.
COMPETÈNCIA AUDIOVISUAL A LA PRIMÀRIA
Pel que fa a la competència audiovisual, el currículum diu que en acabar l'etapa de primària, els nens i nenes han de desenvolupar-la amb la consciència de la importància de l'ús de les TIC i la influència que els missatges audioviusals i els seus llenguatges tenen en els nous sistemes de comunicació que configuren moltes de les realitats d'aquest món plural i divers.
Això implica que cada escola, partint d'una anàlisi sociolingüística rigorosa del centre i del seu entorn, haurà d'integrar els llenguatges audiovisuals amb qué es construeixen les comunicacions. El professorat ha de ser conscient de la necessitat del desenvolupament de les competències comunicatives, lingüístiques i audiovisuals de l'alumnat per a l'assoliment dels objectius bàsics de totes les àrees.
La competència audiovisual s'aprèn en la seva utilització en qualsevol àrea o activitat escolar, per tant, caldrà motivar la seva utilització per aprendre i comprendre-la com a globalitat, tot aplicant el seu aprenentage a missatges cop més complexos i amb funcions més diveersificades i amb formats i suports més variats.
L'ús de les TIC aporta una nova dimensió als processos del tractament de la informació, la diversitat de punts de vista i la manera de presentar les informacions, que facilita la flexibilitat mental necessaria per a un aprenentatge crític.
RECURSOS TIC
Els recursos TIC integrats en el currículum de llengües, s'utilitzen per organitzar, aplicar i presentar la informació en diferents formats, per aprendre a llegir i escriure de forma individual i col·lectiva, per comunicar-se i publicar la informació per a una audiència determinada, facilitant la quantitat i qualitat dels documents produïts i fent que el procés de lectura i escriptura esdevingui més col·laboratiu, interactiu i social.
- Les funcions del processador de text serveixen per organitzar el text, per gestionar-lo, corregir els errors i millorar-lo.
- Els correctors canvien el procés de revisió. Equivocar.se forma part de procés d'aprenentatge.
- Les presentacions multimèdia donen suport a l'expressió oral. Cal tenir en compte que sorgeixen unes escriptures no-lineals (hipertext), interactives i en format multimèdia.
- La cerca d'informació treballa amb mitjans tecnològics per tal d'arribar a entendre, registrar, valorar, seleccionar, sintetitzar i comunicar la informació.
CONTINGUTS EN ELS DIFERENTS CICLES DE PRIMÀRIA
Cicle Inicial
- Comprensió de relats audiovisuals com a representació de la realitat, per tal de començar a diferenciar el món real i la seva representació audiovisual.
- Ús d'estratègies de comprensió i interpretació crítica dels missatges audiovisuals adreçats a les nenes i als nens de la seva edat.
- Interès pels textos audiovisuals com a font d'informació i d'apernentatge i com a mitjà de comunicació.
- Iniciació en els mecanismes que fan possible el llenguatge audiovisual i en la seva funció expressiva.
- Ús de programari informàtic per escriure textos curts, especialment de tractaments de textos, d'edició gràfica i de presentacions.
- Comprensió dels elements fonamentals d'un relat audiovisual (personatges, accions, espais)
- Comprensió de textos orals de diferents mitjans de comunicació audiovisual i informàtics per obtenir-ne informació i per aprendre, i valoració guiada de la informació que aporten.
- Reeleboració i explicació de manera sintètica d'exposicions que fa alguna persona o bé que s'han escoltat o rirat a través d'algun migjà audiovisual, informàtic o dels mitjans de comunicació.
- Iniciació a cerques d'Internet, utilització de l'hipertext i dels enllaços.
- Sentit crític davant produccions audiovisuals: publicitat, informatius, relats de ficció.
- Escriptura de textos escrits o audiovisuals senzills produïts en diferents situacions: per narrar, descriure, explicar fets o fenòmens, per fer coses com receptes, entre altres.
- Utilització de correus electrònics per comunicar-se.
- Coneixement de les diferents categories de textos audiovisuals segons la seva funció i introducció dels elements bàsics del llenguatge audiovisual.
- Producció de textos orals i audiovisuals de producció pròpia (exposicions, descripcions de situacions o preocessos, d'emocions), amb preparació prèvia adaptant l'entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa.
- Utilització de les TIC per a la comprensió de textos orals de diferents migjans de comunicació audioiusa, per obtenir-ne informació i per aprendre.
- Reelaboració i explicació de manera sintètica d'exposicions o explicacions que ha fet alguna persona o bé que s'han escolatat o s'han mirat a través d'algún mitjà audiovisual, amb especial atenció quan el procés de recerca s'ha fet amb l'ús de les TIC.
- Comprensió de textos audiovisuals i identificació i valoració com a representacions de la realitat.
- Lectura de missatges en suport audiovisual, de manera que la informació que se n'extregui es faci a partir del text, imatges, gràfics i altres recusos que en formen part i sabent identificar els elements del llenguatge audiocisual i la seva funció expressiva.
- Utilització d'Internet per buscar informació: coneixements dels cercadors més habituals, coneixement de les adreces de més ús, capacitat per captar informació a partir d'enllaços i d'organirzar-la per fer-ne un treball personal.
- Ús d'eines informàiques de comunicació: correu electrònic i entorns virtuals.
- Coneixement dels recursos bàsics del maquinari i del programari de tractament de textos, d'edició de gràfics i de presentacions i de dibuix que permeti elaborar-hi textos, fer-hi esquemes o mapes conceptuals i inserir-hi imatges i audios.
- Producció de textos audiovisuals senzills (utilitzant la imatge fixa o en moviment i el so) per descriure, narrar i informar, i per expressar emocions i opinions.
Cicle Inicial
- Comprendre i extreure informacions rellevants de textos audiovisuals adequats a l'edat i presentats en diferents suports.
- Escriure textos amb eines informàtiques.
- Realitzar breus intervencions favant una càmera de vídeo.
- Produir textos audiovisuals senzills tenint en compte els elements bàsics del llenguatge audiovisual per expressar idees, emocions, records.
- Tenir una actitud crítica cap als estereotips audiovisuals que reflecteixen prejudicis racistes, calssistes o sexistes.
- Realitzar exposicions emprant recursos TIC.
- Buscar informacions a Internet de forma guiada.
- Saber sintetitzar informació provinent de webs utilitzant el format hipertext.
- Escriure textos fent ús de les TIC.
- Utilitzar programari per comunicar-se amb l'exterior: correu electrònic i entorns virtuals de comunicació.
No hay comentarios:
Publicar un comentario