lunes, 20 de octubre de 2008

Tema 1. Marta Escolar.










Considerant les TIC com tot el ventall de possibilitats que ofereix l’ordinador i similars (càmera de fotos o vídeo).Com pot ser:

  • Realitzar una exploració i una recerca de coneixement.

  • Construir coneixement en hipermèdia.

  • Organitzar coneixement- base de dades.

  • Representar coneixement.- Mapes conceptuals.

  • Comprendre coneixement – sistema d'expert i micromóns.

  • Construir coneixement per a la societat. -Telecomunicacions e-mail




A l'analitzar la qüestió "què han d’aprendre els alumnes de la llengua i de la literatura", d’entrada diria que han d’aprendre allò que està prescrit en el currículum; però m’agradaria poder pensar que el mestre pot sortir d’aquestes prescripcions per tal d’inculcar un gust per aquesta matèria. Els alumnes han de ser conscients que llegir és una feina (com ho pot ser estudiar) i han de veure allò de positiu que representa treballar, (per tal de motivar) com pot ser treure partit dels talents, ser útil als altres prestant-los un servei, com pot ser escrivint un llibre...



L’aprenentatge hauria de ser significatiu per a l’alumne, que el senti propi . La manera més fàcil que aquest coneixement sigui adquirit de manera significativa és que aquest estigui englobat en un marc constructivista, on l’alumne és autodidacte del seu aprenentatge.



Aprendre vol dir: adquirir informació, respostes i construir significats. En el cas d’aquesta assignatura en un marc constructiu, autoregulat i interactiu.



Hem de ser conscients que al realitzar una recerca a Internet l’alumne ha d’estar format amb un criteri crític. Per tant, seria recomanable seguir alguns passos com ara:



a.- Planificar la recerca.



b.-Utilitzar estratègies de recerca.



c.-Valorar l’aplicabilitat de la informació



d.-Avaluar críticament la informació trobada aprenent a discriminar si la informació és: opinió, fantasia o realitat.(És molt recomanable que es preguntin: Qui ha subministrat la informació?, d'on ve i què representa aquesta informació?)



e.-Reunir la informació



f.-Reflexionar sobre allò que s’ha trobat.



Penso que la societat digital exigeix tenir una visió crítica de la informació per tal de no ser víctimes d’enganys o de fraus.





Amb les TIC a classe de llengua podríem, en el cicle superior, dissenyar una revista escolar, fent servir un llenguatge periodístic (clar correcte i concís)



Poden escanejar fotos, utilitzant programes com el Microsoft Publisher o Page Maker haurien de tenir un webmail (de hotmail o MSN o school master) els alumnes han de llegir el diari, planificar-se , participar en grup. En resum, participar responsablement en el procés...



No hay comentarios: