martes, 21 de octubre de 2008

Tema 1: Pregunta 1






Què cal aprendre de Llengua i Literatura?







Cal educar les nenes i els nens perquè desenvolupin aquelles competències comunicatives i lingüístiques que facin possible que siguin capaços d'actuar tant a nivell personal com social.



Per aconseguir-ho hem de plantejar un desenvolupament integral de l'alumne, i ho farem no tant a través de continguts sinó a través de competències que volem que assoleixi. Em refereixo no tant a què ha de saber sinó a què ha de saber fer.



En aquesta línea i pel que fa a Llengua, han d'assolir la competència comunicativa, la qual inclou l'oral, l'escrita.


  • La competència oral facilita expressar idees, opinions i sentiments, és a dir, construir el propi pensament.

Hauran d'aprendre les Microhabilitats de l'expressió oral (planificar un discurs, conduir-lo, produir el text, controlar la veu, ...). Els més petits tenen necessitat de treballar els aspectes més globals i rellevants de l'expressió, mentre que els més grans ja poden practicar els punts més específics.

Hauran d'assolir les Microhabilitats de la comprensió oral (Reconèixer els fonemes, distingir les paraules rellevants d'un discurs, comprendre el contingut d'un discurs, inferir dades de l'emissor, ...)



  • La competència escrita s'ha de potenciar en totes les seves dimensions, receptives (lectura) i productives (escriptura), de comunicació i creació. Els processos de lectura i escriptura són complexos, per tant caldrà motivar l'alumne perquè descobreixi la funcionalitat de la llengua.

Hauran de dominar les Microhabilitats de la comprensió lectora (Reconèixer i distingir les diferents lletres de l'alfabet, pronunciar les lletres de l'alfabet, reconèixer paraules i frases, llegir en veu alta, entendre el missatge global, ...)

Hauran d'assolir les Microhabilitats de l'expressió escrita (psicomotrius i cognitives)




En relació a la Literatura, han d'assolir la competència literària que permetrà comprendre el món que els envolta, els altres i a si mateixos a través de lectures d'obres de qualitat. Hauran de desenvolupar l'hàbit lector i escriptor, per tal de poder descobrir el plaer de la lectura i apreciar textos literàris de diversos gèneres (poètic, narratiu i teatral).

Per tal de poder assolir aquestes competències, haurem de pensar la programació de l'aprenentatge de Llengua i Literatura tenint en compte:

1.- Uns criteris lògics per seqüenciar els continguts a treballar.

  • Relació amb el desenvolupament evolutiu dels alumnes. Per exemple, difícilment un nen usarà amb propietat unes determinades conjuncions si no és capaç d'establir relacions de causa i conseqüència.
  • Coherència amb la lògica interna de la disciplina. Per exemple, per poder llegir s'han de conèixer les lletres.
  • Adeqüació dels nous continguts als coneixements previs dels alumes, per tal d'aconseguir un aprenentatge constructiu.
  • Priorització dels continguts procedimentals.
  • Continuïtat i progressió. Cal tornar i retornar a treballar els continguts, però fer-ho d'una manera nova i progressiva, mai repetitiva.
  • Equilibri: controlar que la selecció i l'estructuració dels continguts porti realment ca a un desenvolupament integral.
  • Lògica. Per anar del que és general al que es particular i del més senzill i pròxim al més complex.

2.- els objectius que volem que assoleixin:

  • Quins textos han de saber comprendre i/o produir, en relació a la seva capacitat, les seves necessitats personals, socials i acadèmiques.
  • Quins coneixements linqüístics o extralingüístics han de tenir per comprendre i/o produir aquests textos, amb la màxima correcció i adequació possibles, sempre en relació a la capacitat.
  • Quines actituds és bo de desvetllar i treballar per tal que les activitats expressades en els dos punts anteriors es desenrotllin amb la màxima fluïdesa i profit possibles.

3.- uns materials didàctics que ens permetin crear situacions d'aprenentatge: textos reals, premsa, àudio-visuals, material de biblioteca, material elaborat per nosaltres, llibres de text.

En resum, he volgut fer aquest plantejament sobre què han d'aprendre els alumnes de Llengua i Literatura, no entenent l'aprenentatge de la llengua com una adquisició de codis i normes, sinó com l'adqusició i el desenvolupament de les estratègies necessàries per comunicar-se.

Glòria

Bibliografia consultada:

  • Currículum de primària
  • Cassany, D. i altres. 1993. Ensenyar llengua. Barcelona. Graó







No hay comentarios: